Konsep ruang dan masa adalah sesuatu yang relatif. Bagaimana untuk mengaitkan/merelatifkan tuhan sebagai satu entiti 'mutlak' kepada dunia 'relatif' kita dengan konsep ruang dan masa? Ianya seolah-olah tidak masuk akal untuk mengaitkan/merelatifkan sesuatu kewujudan di luar konsep itu.
Jika tuhan yang wujud di luar fabrik ruang dan masa, dia wajib menjadi statik. Sebarang perubahan secara automatik memerlukan campurtangan 'masa'. Akan terdapat situasi sebelum dan selepas keadaan. Sebelum dan selepas adalah syarat 'masa'. Tetapi bagaimana ketiadaan masa di tempat tuhan itu logik untuk menyatakan aktiviti2 tuhan untuk menyelenggara kesejahteraan dunia? (Ingin menyatakan 'tempat tuhan' pun sudah tidak logik kerana ketiadaan 'ruang' dalam dimensi tuhan).
Masa boleh dilihat sebagai proses berlakunya perubahan. Ini mempunyai implikasi yang serius untuk tuhan. Dia akan sepenuhnya statik dan tidak berupaya untuk mengalami perubahan dan memiliki sebarang sifat andai fabrik masa itu tiada dalam dimensi tuhan. Ia akan menjadi seolah-olah tuhan telah ditekan butang 'pause' padaNya supaya tuhan akan kekal selama-lamanya tidak mengalami apa2 perubahan. Situasi ini mungkin tidak wujud, dan ianya seolah2 menyatakan tuhan itu hanya bercuti secara statik di 'takhtanya' dalam ketidakwujudan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan